Dag 36

15 mei 2022 - Amarante, Portugal

Vandaag zijn we, na overleg met elkaar, ieder een ander kantje opgegaan. Jos en Ineke wilden graag de noordkant van Portugal en naar Santiago de Compostella en dan door langs de noordkust van Spanje. Wij willen graag de Douro gaan volgen, dus na de koffie hebben we elkaar gedag gezegd en zijn wij in eerste instantie naar  Braga gereden om de kerk Bom Jesus do Monte te bekijken. Wij hadden het geluk dat wij de camper konden parkeren op twee minuutjes lopen vanaf de Dom, zodat we al die trappen niet op hoefden te gaan.
Aangekomen bij de dom bleek dat er een mis gaande was, dus we hebben heel voorzichtig een paar foto's en een videootje gemaakt.
Theo is alsnog de vele trappen afgedaald om daar een aantal foto's te maken, maar moest natuurlijk ook weer omhoog.
Er gaat ook een lift naar boven. In 1882 werd er namelijk een heel bijzondere funiculaire geïnstalleerd, die op het gewicht van water in nog geen vier minuten omhoog en omlaag gaat. De monumentale trappen met hun fonteinen en terrassen werden in 1748 ontworpen in opdracht van de bisschop van Braga, maar pas in 1811 werd de huidige kerk gebouwd in neoklassieke stijl, naar een ontwerp van Carlos Amarante.
Het is nu een pelgrimsoord, dat elk jaar in de "Goede Week" voor Pasen en met Pinksteren wordt bezocht door duizenden gelovigen. Zij gaan op handen en knieën omhoog als boetedoening  voor hun zonden. De kerk zelf is vrij sober ingericht. Het meest spectaculair is de beeldengroep boven het altaar, die de kruisiging van Christus voorstelt.
Vervolgens zijn we via de N 101 naar Guimares gereden om later uit te komen op camping Parque De Campismo Amarante.

IMG_4096IMG_4112IMG_4113IMG_4130IMG_4137IMG_4137aIMG_4138IMG_4138aIMG_4139IMG_4140IMG_4141IMG_4142IMG_4143IMG_4144IMG_4145IMG_4149IMG_4188IMG_4190

Van reisblog naar fotoboek

2. Helga Van der lindenh:
    Zeker mooi!!!!
  3. Ineke:
    16 mei 2022
    Nee, joh. We gaan niet naar Santiago. Genoeg kerken gehad. We gaan wel Spanje in.
  4. Jacqueline:
    16 mei 2022
    Sportief oom, wat mooi allemaal.
  5. Anneke van der Niet:
    16 mei 2022
    Regen in het begin zag ik maar later weer het zonnetje. Prachtige plaatjes.