Engeland dag achtendertig

31 juli 2019 - Diemen, Nederland

Men zegt wel eens, je moet het lekkerste voor het laatst bewaren, nu dat hebben wij gedaan. We zijn naar Canterbury gegaan om de "Canterbury Cathedral" te bezoeken. In eerste instantie wilden we met de camper gaan, maar we besloten om de trein te nemen, wat qua reistijd eigenlijk niets uitmaakte. Om 9.15 uur stapten we in de trein en om 11.15 waren we in Canterbury om via de stadspoort en de highstreet, waar mooie oude panden tussen winkels in staan, om uit te komen bij de ingang van de kathedraal.
Je zou verwachten dat je een op een groot plein aankomt om de kathedraal binnen te kunnen gaan maar niets was minder waar, de ingang ligt ingeklemd tussen twee gebouwen. Na betaald te hebben zagen we pas de omvang van de katedraal, die gedeeltelijk in de steigers staat.
De geschiedenis vertelt ons dat in 597 Paus Gregorius de Grote een monnik, Augustinus, naar Engeland stuurde als missionaris. Augustinus vestigde zijn zetel (Cathedra) en abdij in Canterbury en werd de eerste aartsbisschop van Engeland.
Het duurde vijf eeuwen om de kathedraal te bouwen.
In 1170 werd Aartsbisschop Thomas Becket in de kathedraal vermoord en toen kort daarna gezegd werd dat er wonderen zouden hebben plaatsgevonden, werd de kathedraal een van de belangrijkste bedevaartsoorden in Europa.
Voor je door de grote houten deuren het Schip binnengaat kom je langs "Het Martelaarschap" de plek waar op deze plek vier ridders Thomas Becket in 1170 vermoorden. (zie filmpje)
In het Schip zie je hoe de pilaren oprijzen naar de hemel. In de middeleeuwen was het Schip een ontmoetingsplaats voor pelgirms.
De Crypte, waar we geen foto's mochten maken, is het oudste gedeelte van de kathedraal en stamt uit de elfde eeuw. Er waren mooie fresco's te zien.
De kathedraal is een levendige kerk, er worden iedere dag nog diensten gehouden.
Vele foto's en filmpjes hebben we genomen om later, als we weer thuis zijn, op ons gemak alles terug te kijken.
Uiteraard hebben we gekeken of wij iets van de monnik Augustinus konden vinden, na lang zoeken is het Ank gelukt om een gebrandschilderd raam te ontdekken.
Na ons broodje genuttigd te hebben in de kruidentuin zijn we naar de abdij van "Saint Augustinus" gegaan. Er staan alleen nog resten van een van oudste abdijen van het land( 596), die destijds gebouwd is om de heidenen tot het cristendom te bekeren.
We hebben het bezoek aan Canterbury, na een kopje thee, afgerond  met een bezoek aan de tuinen langs de Stour binnen de ommuurde stad.
Ter informatie: de kathedraal, de Abdij va St Augustinus en St Martin's Church vormen samen het werelderfgoed van Canterbury.

20190730_11034820190730_11541320190730_11562520190730_12000920190730_12022820190730_14045720190730_12342320190730 _253620190730_12502620190730_15365020190730_15373620190730_153815

20190730_140514

1. Buurman Jaap:
    31 juli 2019
    Goed van Ank dat ze het gebrandschilderde raam met Augustinus vond! Die foto is ook prima gelukt.
    Jullie kunnen een glas-in-lood raampje na laten maken aan de hand van die foto. Dat hang je dan op achter het raam in de voordeur. Dan heeft de familie Augustinus zijn eigen beschermheilige.
  2. Th. Augustinus:
    31 juli 2019
    Goed idéé zal het in overweging nemen
  3. Anneke van der Niet:
    31 juli 2019
    Prachtige plaatjes weer, dat was genieten denk ik in de Kathedraal van al dat moois
  4. Leonoor Platteel:
    1 augustus 2019
    Indrukwekkend bouwwerk. Onvoorstelbaar toch ook wat zich er al die eeuwen heeft afgespeeld...