Dag 28

9 oktober 2021 - Campobello di Licata, Italië

Vandaag hebben we een tochtje gemaakt naar een aantal voor ons bekende plaatsen maar die velen van jullie nog niet kennen. We zijn via Ravanusa richting Licata gereden om vervolgens naar Agrigento te rijden naar de Vallei van de Tempels. Rondom Licata wordt veel groenten geteeld, veelal onder plastic. Bij Agrigento zijn schitterende tempels te bezoeken, stuk voor stuk herinneringen aan een Grieks verleden. Op de plek van de Vallei der Tempels schitterde ooit de oude Griekse stad Akragas. Nu is de Vallei van de Tempels een van de grootste archeologische sites van Italië. De Dorische tempels staan sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Vervolgens zijn we naar de, een paar kilometer verderop gelegen Scala dei Turchi gereden. Deze witte rots bij Realmonte ten zuidwesten van Agrigento is gemaakt van marna, een soort witte kalksteen. Weer en wind hebben in de loop der tijd een soort trap in de rots uitgehouwen, kon je hem voorheen beklimmen tegenwoordig is die ter bescherming afgesloten voor publiek. Daarna zijn we via San Leone eNaro teruggekeerd naar Campobello di Licata. Onderweg kwamen we langs plekken waar veel druiven worden geteeld. ‘s Middags heeft Theo nog een voetbalwedstrijd bezocht van de voetbalclub van Campobello.

IMG_8905 IMG_8916  IMG_8918

IMG_9079 IMG_9084 IMG_9082

IMG_9090

1. Jacqueline:
    9 oktober 2021
    Wat een grote trossen druiven. Mooi hoor, zeker de geschiedenis van wat jullie zien. Fijne zondag, Jacq.
  2. Anneke van der Niet:
    11 oktober 2021
    Mooie overblijfselen van het verleden, prachtig!!!
    Grote trossen druiven, zal wel een wijntje te koop zijn daar, komt goed uit Ted voor als de 5 in de klok zit😋🤣