Dag 19

24 oktober 2025 - Osaka, Japan

Het kasteel van Ōsaka ligt in het noorden van de Kamimachi vlakte, in de delta van de rivier de Yodo (淀川). Het werd aan drie kanten omringd door rivieren en had een uitzicht op een vlakte die zich uitstrekte tot aan de zee. Voor de bouw van het kasteel werd de plek opgehoogd.                                                                  Het kasteel van Ōsaka bestond net zoals vele andere kastelen uit dezelfde periode uit drie tot vier cirkels of maru. De hoofdcirkel was de hon-maru en lag op het hoogste punt van de site. Het belangrijkste deel van een kasteel, waar de hoofdverdediging en vaak de woonruimte van de daimyo (kasteelhIn de tweede cirkel of de ni-maru en derde cirkel bevonden zich vaak de opslagplaatsen en de verblijfplaatsen van de familie. In de derde cirkel of de san-maru bevonden zich de verblijfplaatsen van de belangrijkste bedienden. We zijn er niet in geweest, Lynn is n.m.l al eerder in Osaka geweest en vertelde ons dat het van binnen niet boeiend was, kunst meer niet. We doen het verder rustig aan, iedereen begint wel wat reis moe te worden. Met de meiden nog wat shoppen voor we een terrasje pikken aan de dotonbori rivier. Even deze reis laten bezinken. Niet te bevatten hoeveel we eigenlijk hebben gezien, ontdekt en ervaren. Ook de mensenmassa, ik weet ze klagen in Amsterdam, maar hier zijn10x meer mensen (misschien wel meer) per m2. Dat maakt met alle prikkels voor ons westerlingen dit best een intensieve reis. Morgen nog 1 dag voor we weer naar Nl vliegen. Dennis aan de kaas fondue Douglas Vleeshhouwer trip down memory lane.

20251024_10213120251024_10272620251024_10373120251024_10403520251024_10405120251024_10433620251024_10440620251024_10590820251024_11071020251024_11071920251024_11363720251024_13404320251024_13530320251024_13522320251024_13525320251024_13531920251024_13545820251024_13553620251024_13561520251024_13570820251024_135835IMG-20251024-WA000420251024_16403720251024_184930IMG-20251024-WA003620251024_191340

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

9 Reacties

  1. Carla:
    24 oktober 2025
    Wat hebben jullie ongelofelijk veel gezien! Mooi beschreven elke dag weer.
    Geniet van jullie laatste dag daar. Ik denk dat jullie eigen bed weer heerlijk zal liggen!
  2. Anneke:
    24 oktober 2025
    Ik kan me zo voorstellen dat jullie moe zijn na al die bezichtigingen en heel veel mensen, heerlijk genoten, dat heb ik ook van je verhaal en foto’s!!! Super bedankt. Nog 1 dagje genieten en dan…..hele goeie veilige terugreis en we zien elkaar weer snel.
  3. Nell en Theo:
    25 oktober 2025
    Tot het laatst toe genoten, zeker veel gezien.
    Mooie dagen veel gezien beleefd gewoon genoten. Leuke video's foto's.
    En fijn dat wij ook via de verhalen mee hebben mogen genieten van jullie vakantie.
    Ank hoop dat het gelezene aan je verwachting heeft voldaan.
    En samen met allemaal een mooie 55 jarige
    trouwdag hebt gevierd.

    Nog een rustige fijne dag samen.
    Een goede rustige terug vlucht
    gewenst.
  4. Th. Augustinus:
    25 oktober 2025
    Zeker aan de verwachtingen voldaan,alleen soms veel druķer dan dat ik had verwacht.
  5. Elisa:
    25 oktober 2025
    Ciao a tutti🤗si, il Giappone è sorprendente per tutte le cose che ti propone e mille altre ancora da scoprire. Resta comunque un paese bellissimo e pieno di tradizioni ❤️
  6. Elisa:
    25 oktober 2025
  7. Astrid:
    25 oktober 2025
    Goede reis terug! Gelukkig hoeven jullie de extra bagage met herinneringen niet in te checken 😉. Die nemen jullie allemaal zo mee, prachtig hoor!
  8. Cobi:
    25 oktober 2025
    Heel indrukwekkend allemaal groetjes
  9. Helga:
    26 oktober 2025
    Goeie terug reis en fijn dat jullie zo hebben genoten!!!