Dag 19
24 oktober 2025 - Osaka, Japan
Het kasteel van Ōsaka ligt in het noorden van de Kamimachi vlakte, in de delta van de rivier de Yodo (淀川). Het werd aan drie kanten omringd door rivieren en had een uitzicht op een vlakte die zich uitstrekte tot aan de zee. Voor de bouw van het kasteel werd de plek opgehoogd. Het kasteel van Ōsaka bestond net zoals vele andere kastelen uit dezelfde periode uit drie tot vier cirkels of maru. De hoofdcirkel was de hon-maru en lag op het hoogste punt van de site. Het belangrijkste deel van een kasteel, waar de hoofdverdediging en vaak de woonruimte van de daimyo (kasteelhIn de tweede cirkel of de ni-maru en derde cirkel bevonden zich vaak de opslagplaatsen en de verblijfplaatsen van de familie. In de derde cirkel of de san-maru bevonden zich de verblijfplaatsen van de belangrijkste bedienden. We zijn er niet in geweest, Lynn is n.m.l al eerder in Osaka geweest en vertelde ons dat het van binnen niet boeiend was, kunst meer niet. We doen het verder rustig aan, iedereen begint wel wat reis moe te worden. Met de meiden nog wat shoppen voor we een terrasje pikken aan de dotonbori rivier. Even deze reis laten bezinken. Niet te bevatten hoeveel we eigenlijk hebben gezien, ontdekt en ervaren. Ook de mensenmassa, ik weet ze klagen in Amsterdam, maar hier zijn10x meer mensen (misschien wel meer) per m2. Dat maakt met alle prikkels voor ons westerlingen dit best een intensieve reis. Morgen nog 1 dag voor we weer naar Nl vliegen. Dennis aan de kaas fondue Douglas Vleeshhouwer trip down memory lane.




























Geniet van jullie laatste dag daar. Ik denk dat jullie eigen bed weer heerlijk zal liggen!
Mooie dagen veel gezien beleefd gewoon genoten. Leuke video's foto's.
En fijn dat wij ook via de verhalen mee hebben mogen genieten van jullie vakantie.
Ank hoop dat het gelezene aan je verwachting heeft voldaan.
En samen met allemaal een mooie 55 jarige
trouwdag hebt gevierd.
Nog een rustige fijne dag samen.
Een goede rustige terug vlucht
gewenst.