Dag achttien

20 april 2018

Op het moment dat ik het verslag schrijf is het vrijdag de twintigste.
Vanmorgen liep de wekker af om kwart over zeven,  we moesten eruit want we gaan voor een tweede bezoek aan Rome. Voor vandaag stond op het programma de Sixtijnse Kapel en de Sint Pieter en natuurlijk een aantal kerkjes die we onderweg tegen kwamen. Wat mij opviel in de trein dat ook echt iedereen met de mobiele telefoon in de trein zat te whattsappen, te internetten of te bellen, ze zijn zo in trance met de telefoon dat ze nog niet eens in de gaten hebben dat jij er ook zit. Wat ons ook opviel dat er vele "hutjes" van karton stonden onder de diverse bruggen, natuurlijk voor de daklozen, waar wij overheen of onderdoor reden. Maar goed na te zijn uitgestapt bezochten we als eerste  de "Santa Maria dei Miracoli" welke stond op het Piazza del Popolo, na het nemen van de nodige foto's en film bezochten we, op verzoek van Theo, de "Basilica di S. Agostino"  waar we natuurlijk ook weer de camera in de aanslag hadden. We hebben de Franse kerk  "San Luigi dei Francesi" bezocht, omdat daar drie schilderijen van Caravaggio hangen, de aan de apostel Matteus gewijde doeken hangen in een zijkapel, waar je voor een euro het licht kunt laten schijnen, zodat je een foto kan nemen, wij hebben natuurlijk gewacht totdat iemand die euro in het gleufje deed. Via Het Pantheon, Piazza Navona en de Ponte San Angelo kwamen we uiteindelijk uit bij de Sint Pieter, waar we na enig navraag onze bestemming voor de middag bereikten, de Sixtijnse Kapel. Na de controle van onze spullen konden we naar binnen, maar eerst werd ons nog verzocht om de rugzak af te geven aan een balie, zo gezegd zo gedaan. Daarna in de stoet mee richting de kapel, via een antal schitterende gangen, vol met mooie beschilderde plafonds en wandkleden aan de muur, kwamen we uiteindelijk in de kapel, en voordat we de kapel ingingen stonden er al bordjes met de afbeelding dat je niet mocht fotograferen, en eenmaal in de kapel werd dat ook nog eens duidelijk gezegd men lette daar dan ook op, maar goed ik heb "stiekum" toch nog wel een aantal shots kunnen maken. Na het bezichtigen van de kapel konden we via een zijingang de Sint Pieterskerk bewonderen, wat een kerk zeg, we hadden gelezen dat die 187 meter lang is, elf kapellen heeft en 45 altaren, en het "mooie" met spiraalvormige barokke poten pauselijk altaar. Na de kerk bezocht te hebben moesten Jos en mIjn persoontje weer helemaal terug om onze rugzakken op te halen, want daar zaten onze broodjes in en wij hadden nog niet gegeten, na het nuttigen van de broodjes besloten we om rustig aan terug te gaan naar het station, met onderweg een tussenstop voor een ijsje, twee bolletjes voor € 2,20 en een tussenstop in "ons" welbekende "Chargamel" cafe, waar we een cafe lungo namen en extra korting kregen vanwege de "Chargamelaffaire" van gisteren. Trouwens we spraken bij het naar binnen gaan van de bar een Hollandse mevrouw die € 19.00 moest betalen voor twee ijsjes, ja moet je maar opletten. Daarna hebben we de trein naar de camping genomen en na ons opgefrist te hebben zijn we gaan eten in het restaurant van de camping, morgen gaan wij, Ank en mijn persoontje, richting Sicilie, Jos en Ineke blijven nog een dagje hier om uit te rusten.
Tot schrijvens.
Ook nu weer een "paar" foto's geselecteerd uit de honderden die wij genomen hebben.

IMG_6209  IMG_6224  IMG_6240  IMG_6240  IMG_6241  IMG_6254  IMG_6260  IMG_6285 IMG_6286 IMG_6287  IMG_6296  IMG_6345  IMG_6350  IMG_6400  IMG_6422  IMG_6445  IMG_6456IMG_6461  IMG_6500  IMG_6505  IMG_6584 IMG_6633 IMG_6651

1. Kim:
    20 april 2018
    Prachtig! Zeg..voor het weer hoef je niet naar Italië. Onder tropische omstandigheden vandaag gestoken🌞🌞
  2. Cobi:
    20 april 2018
    zijn jullie de trappen naar boven in de Sint Pieter geweest ?het is en blijft mooi .groetjes.