Dag zestien

18 april 2018

Vandaag hebben we een bezoek aan Rome gebracht. Voor een bezoek aan Rome heb je in principe zeker drie a vier dagen nodig, De illusie dat je dan het meeste hebt gezien kan je gelijk overboord gooien. Het is geen Napels, eerst Rome zien en dan sterven, nee naar Rome willen we zeker nog wel een aantal keer terug, dus ook dat gaat niet op. Ank en Theo hebben twee jaar geleden Rome al een keer bezocht.  Wij "weten" hoe groot Rome is en wat je allemaal tegen kan komen, de avond ervoor hebben wij met Jos en Ineke afgesproken om, als we het zouden redden, alleen de "bekende" dingen te gaan bekijken, zoals de Spaanse Trappen, het Trevi Fontein, het Pantheon, Piazza Navona, Campidoglio, Forum Romanum en het Colosseum, al met al nogal veel en dan reken ik nog niet de kerkjes die je onderweg tegen kan komen, maar goed we zien het wel.
's Morgens werden we door een busje vanaf de camping netjes afgezet op het station Prima Porta en een half uurtje later stapten we uit op het eindstation Flaminio, waar we via het Piazza del Popolo naar de Spaanse Trappen zijn gegaan.Dit is trouwens ook wel de plek waar de meeste toeristen op af komen, en niet ten onrechte want door de versierde trappen met azalea's is dit voor veel bezoekers een rustpunt, na het maken van de foto's en film namen wij ons rustpunt in het cafe "Antica Roma" (zie foto), waar we nog een leuk   onderonsje hadden met de juffrouw achter de kassa. (zie filmpje)
Het tweede hoogtepunt was de "Fontana di Trevi". De vorige keer dat wij er waren stond die in "de steigers" nu niet meer, hier is het aanschuiven om het mooiste beeld op de camera te krijgen. Indrukwekkend is dit monument uit 1762 wel degelijk met een enorme Neptunes, kijkt toe hoe de Tritons hun paarden door de stroom mennen.
Aangekomen bij het Pantheon zien wij een soort  van koepeldak met zestien grote zuilen ervoor, binnen zien we dezelfde koepel met een groot gat, de oculus, in het midden en lezen we dat die ervoor zorgde dat de constructie flexibel bleef. Na het bezichtigen van het Pantheon hebben we, in het zonnetje, heerlijk genoten, intussen "mensen" kijkend, van ons broodje.
Een logisch vervolg van onze wandeling brengt ons op het Piazza Navona. Het is weer zo'n plein waar je wordt overvallen door een "wow "gevoel, je blik valt meteen op de barokke fontein met daarachter een prachtige gevel. Eff tussen haakjes, ik zie ons nog zitten, twee jaar geleden, op het terras, zie foto, onder het genot van "una bicchiera d'arancia" kijkend naar de flanerende mensen. Na afloop de rekening 12 Euro, dat was dan weer iets minder leuk.
Vervolgens zijn we via het Piazza del Campidoglio, met de enorme trap met aan weerszijden grote beelden, het Forum Romanum gaan bekijken, we zijn er niet ingeweest, want ook van boven af heb je een mooi uitzicht over het Forum Romanum en kan je mooie foto's maken.   Uiteindelijk kwamen we uit bij het Collosseum. We hebben deze alleen van de buitenkant bekeken want de dag schoot al aardig op en onze voetjes begonnen te protesteren. Dus besloten we om via de "Via del Corso" weer zachtjes aan op "huis" aan te gaan.
Op de terugweg hebben we nog een aantal kerken van binnen bekeken. Wij kwamen ook nog langs een van de vele kerkjes gewijdt aan Maria, daar zit ook nog een verhaaltje aan vast, twee jaar gelden was ik foto's aan het maken van deze kerk en bij het verlaten werd ik door een "oud" mevrouwtje erop gewezen dat ik moest opletten voor "dieven", daar ik mijn camera zo los in mijn hand had, nu werd Jos erop gewezen door een "mijnheer" dat het een kerk was en dat je hier niet mag filmen, of die eff de opnames wou deleten, ja ja, en ik liep gewoon met mijn telefoon te filmen terwijl hij dat zei.
Maar goed wij waren op tijd op het station om de trein te nemen en werden weer netjes opgehaald door het busje van de camping, al met al weer een prachtige dag, we hebben genoten, vandaag een rustdag en voor morgen hebben we kaartjes gekocht voor de Sixtijnse Kapel en gaan we de Sint Pieter bekijken, tot schrijvens.
PS. ik maar een paar foto's geplaatst van de velen die wij gemaakt hebben, ik zou er nog wel "tich" kunnen plaatsen, maar ja dat gaat niet.

IMG_5816  IMG_5820  IMG_5836  IMG_5833 IMG_5845  IMG_5852  IMG_5897  IMG_5902  IMG_ 5901  IMG_5920  IMG_5954  IMG_5955  IMG_5978  IMG_5983  IMG_6010 IMG_6014 IMG_6028 IMG_6061IMG_6078  IMG_6145  IMG_6164 IMG_6171 IMG_6176

1. Cobi:
    18 april 2018
    de foto's komen bekend voor ik heb ze ook je raakt niet uitgekeken prachtig om het weer te zien groetjes en geniet er van.
  2. Anneke van der Niet:
    18 april 2018
    Prachtig prachtig prachtig, herkenbare foto's maar het blijft mooi. Ik zou nog wel een keer terug willen naar Rome, de Spaanse trappen bekijken en de Trevi fontein, wij hadden toen super slecht weer dus.... nog maar een keer naar toe gaan. Heel veel plezier morgen en genieten maar weer!!!
  3. Kim:
    19 april 2018
    Daar zou ik ook wel een keer naar toe willen :-)