Dag dertien

15 april 2018

Op dit moment, dat ik het verslag maak is het zondag, 10.00 uur, bewolkt en heb net genoten van de race van Verstappen, ondanks twee "domme" inhaalacties waar het niet helemaal goed ging en hij daarvoor 10 sec straf kreeg eindigde hij toch nog op de vijfde plaats, maar goed gisteren, zaterdag, zijn we wederom naar Siena gegaan en ook nu weer met de camper van Jos want we hadden eergisteren, vrijdag € 20,00 betaald voor een parkeerkaart en die was 24 uur geldig, wij "Ollanders" gaan natuurijk niet betalen als dat niet nodig is.
Ineke had besloten, ondanks dat het haar veel moeite kostte, om niet mee te gaan, zij had  teveel last van haar heup en schouder, jammer.
Om half tien waren we op de parkeerplaats en wij waren niet de enigen, er stond, denk ik, wel een dertigtal touringcars, dus waren wij van gedachten dat het wel dringen geblazen zou worden bij de bezichtingen, maar achteraf viel dat reuze mee, wij hebben geen, net als in Firenze, wachtrijen gezien en konden wij overal doorlopen, maar goed na weer het "Italiaans" kwartiertje lopen en het nemen van de zeven roltrappen kwamen we weer uit op het Piazza del Duomo, waar we besloten om eerst het Museo dell' Opera te gaan, waarin ook het Panorama dal Facciatone zich bevindt, vanwaar we, volgens de beschrijving, een mooi panoramisch uitzicht zouden hebben over Siena.
Veel beelden in de Cattedrale zijn kopieën en hun orginelen zijn  te bezichtigen in het Museo dell' Opera. Ook nu weer schitterende beelden, pilaren, relikwieen en schilderijen die oorspronkelijk in de Cattedrale hebben gestaan en uiteraard weer vele foto's gemaakt. Vervolgens zijn we 170 trappen omhoog gegaan om te genieten van het panoramisch uitzicht over Siena.
Eff tussendoor, eigenlijk was, waar we nu stonden, in vroegere eeuwen, de bedoeling op deze plaats een nog grotere en indrukwekkender Cattedrale te bouwen, maar nadat men in 1330 was begonnen, er een muur was ingestort, de gemeentekas leeg was en de pest uitbrak werd de bouw in 1348 stilgelegd en de delen die zijn blijven staan herbergen nu het Museo dell'Opera.
Na de afdaling en weer terug op hemelse aarde, en ons verwonderd te hebben over de uitgang, want die was in een schitterend klein kerkje, hebben we eerst een cafe genomen en vervolgens zijn we naar de Cripta gegaan waar we mochten genieten van de orginele fresco'op de muren, die heel mooi bewaard zijn gebleven.
Daarna kwam het sluitstuk van de dag, de Battistero di San Giovanni, echt er zijn geen woorden voor, ja ik val in herhaling, maar wat een pracht en praal, weer en fantastisch beschilderd plafond en wat te denken over de muurschilderingen en de doopfond zelf, fantastisch.
Al met al kunnen we zeggen dat het bezoek aan Siena prachtig was, wij kunnen terug kijken op een aantal mooie dagen en gaan morgen, maandag weer op pad, waarheen ???

Wij hebben een "paar" foto's bij het verhaal geplaatst, het was moeilijk kiezen uit de honderden, maar wij hopen dat jullie een beetje een idee krijgen van Siena

A domani.

IMG_5148     IMG_5158  IMG_5239  IMG_5249  IMG_5259  IMG_5319  IMG_5321  IMG_5367  IMG_5381  IMG_5393  IMG_5398  IMG_5413  IMG_5414  IMG_5472  IMG_5475  IMG_5480IMG_5482  IMG_5483  IMG_5484  IMG_5485  IMG_5486  IMG_5504  IMG_5542  IMG_5544  IMG_5546  IMG_5545  IMG_5546  IMG_5547

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Albert:
    Prachtig mooi
  2. Cobi:
    15 april 2018
    Wat is dat mooi dat is de moeite waard groetjes.