Dag tien en elf

14 april 2018

Over dag tien zijn we snel uitgeschreven, want dat was een rustdag, Jos en mijn persoontje hebben, lopend, nog wel eff. een paar boodschappen gedaan, maar voor de rest was het rusten en we hebben met elkaar een kaartspelletje gedaan.
Vrijdag 13 april, zijn we weer "en route" gegaan, ieder op eigen gelegenheid, we zouden elkaar ontmoeten op camping "La Montagnola" in het plaatsje Socicille, zo'n 12 km vanaf Siena, alwaar we eventueel met het openbaar vervoer naar Siena konden gaan.
Wij hebben een groot gedeelte van de "Chiantitour" gereden, via de 222 en doorkruisten plaatjes als Figline Valdarno, Greve in Chianti, Radda in Chianti en Castellina in Chianti.
Na de middag waren we op de plaats van bestemming en besloten we, omdat wij dat al van plan waren en er geen bus meer vertrok vanaf de camping, maar op eigen gelegenheid naar  Siena te gaan, Jos bood aan om met zijn allen met zijn camper te gaan.
In Siena is een aparte parkeerplaats voor toerbussen en campers, tarief € 20.00 per 24 uur. Vanaf de parkeerplaats was het een "Italiaans" kwartiertje lopen naar de rotrappen, ja je leest het goed roltrappen, 7 roltrappen brengen je in enkele minuten naar boven, en eenmaal boven, besloten we om eerst naar Piazza del Duomo te gaan. Na enige honderden meters door nauwe straatjes te hebben gelopen kamen we uit op de piazza, en zagen voor onze ogen de kathedraal, die volgens velen de mooiste van Italië is, dat weten wij natuurlijk niet, maar hij is echt geweldig, in ieder geval van buiten, want om binnen te komen moesten we eerst kaartjes kopen, na overleg besloten we om een "Acropoli Pass"te nemen wat inhield dat wij gedurende drie dagen de "Cattedrale, " De MUseo dell Opera", "De Cripta", "De Battistero", "De Libreria Piccolomini" "De Santa Maria della Scala" en "Sotto il Duomo"konden bezichtigen.
Na de aankoop zijn we eerst "De Cattedrale" van binnen gaan bekijken, nou wij keken onze ogen uit, zoiets hadden we nog nooit gezien, is de buitenkant al spectaculair, voor het  interieur zijn alleen superlatieven van toepassing, de combinatie van wit en zwart marmer was, wat de Duomo van buiten al zo mooi maakt, ook van binnen doorgezet in de wanden en pilaren. Op de horizontale lijn boven de pilaren waren 171 bustes geplaatst van pausen, van Petrus tot Lucius 111. En wat te denken van de vloer met 56 vakken waarin marmerenafbeeldingen zijn gemaakt, het maken daarvan heeft twee eeuwen gekost. Na het schieten van honderden foto's en minuten film zijn we naar de "Libreria Piccolomini"gegaan, wat zich ook in de Duomo bevindt, ook daar weer schitterende fresco's en beschilderde plafonds, het kan niet op, ook nu weer veel foto's geschoten en gefilmd, je raakt niet uitgekeken op al dat moois. Van al die foto's was het moeilijk kiezen welke in zou mee sturen met het verslag, na het bezoek aan de Duomo zijn we op zoek gegaan naar een restaurant om iets te eten, want de magen begonnen te knorren, in een van de straatjes zag Ank in een "winkel" een glazen plaat in de grond die verlicht was, wij waren benieuwd wat het was en werden prompt aangesproken door een mijnheer die vroeg of wij interesse hadden in een rondleiding door "Il Museo". Het bleek om het Museum van de "Contrada Priora della Civetta" te gaan  en het ligt in de "Castellare degli Ugurgeri", een middeleeuwse burcht in het hart van Siena, gesticht door twee families en het ligt gedeeltelijk onder de grond. Het Museum exposeert ook de tijdens de "Palios" gewonnen prijzen en de kostuums die gedragen wordt tijdens de "Palios."
De "Palios" zijn de paardenraces die tweemaal per jaar op 2 juli en 16 augustus worden gehouden in het centrum, het is een race tussen tien van de zeventien "Contrade" van Siena. De race wordt gehouden over drie ronden over het plein, de Piazza del Campo, en wordt bezocht door meer dan dertigduizend mensen. De man die ons een rondleiding gaf vertelde dat ze al meer dan twintig jaar bezig zijn om de gangen, die de palazzo 's met elkaar verbinden, onder Siena bloot te leggen en liet ons diverse ornamenten zien die zij in die twintig jaar hebben gevonden. We werden heel diep onder de grond naar gangen geleid die nog uit de Etruskische tijd stammen. Vervolgens toonde hij ons een video over de Palio en vertelde vol trots en met glimmende ogen dat "zijn" wijk, de wijk van de uil, in 2014 de Palio had gewonnen, het is echt geweldig om dat, als is het op video, te zien, trouwens in Siena zijn zeventien Contrade, die allemaal hun eigen dier als symbool hebben. Na de rondleiding hebben we wel een aantal keer tegen elkaar gezegd dat dit wel heel bijzonder was dat we dit, na een toevallige blik in een "winkel", mee mochten maken.
Na het eten en het maken van een aantal foto's van Siena bij "nacht" zijn we weer richting camping gegaan waar we om 10 uur moe maar "zeer" voldaan aankwamen.
Voor wat betreft de foto's heb ik er enkele van de honderden uitgekozen en die op de log geplaatst.
De eerste van de reis onderweg door de "Chiantistreek" waar wij langs het wijnhuis "Casale dello Sparviero" kwamen met een uitbundige cipressenlaan, typisch iets voor deze streek.
Daarna een paar van de Duomo, trouwens wat ons opviel dat de "mannelijke" cherubijntjes
wel naakt getoond worden en de vrouwelijke niet. Het verslag  van het bezoek aan Siena op vrijdag heb ik nu geschreven, zaterdagavond 21.00, het verslag van zaterdag schrijf ik morgen wel, zondag, want dan houden we een rustdag,

a la prossima.

IMG_4928 IMG_4933   IMG_4964  IMG_4967                      IMG_4969  IMG_4998  IMG_5010​  ​  IMG_5017  IMG_5027​  IMG_5029  IMG_5048  IMG_5049  IMG_5050  IMG_5052  IMG_5053  IMG_5059  IMG_5063​  IMG_5064  IMG_5068  IMG_5072  IMG_5074  IMG_5077

1. Leonoor Platteel:
    14 april 2018
    Wat te zeggen... wow, best indrukwekkend allemaal!
  2. Nel en Theo:
    15 april 2018
    Hallo Ank en Ted, wat een prachtige ( vermoeiende lange wandeling is dit geweest ) Zeker de moeite waard en wat hebben jullie veel gezien.Ted dank je wel voor de foto`s wat mooi allemaal. geniet van jullie rust dag. De hartelijke groeten aan allemaal. Theo en Nel
  3. Kim:
    15 april 2018
    Ziet er weer prachtig uit hoor! Mam nergens een mooi maria beeldje gevonden voor weinig😉
    komen al die lenzen goed van pas zo Pap...
  4. Elisa:
    15 april 2018
    Ciao zio Theo e zia Ank, bellissimi posti e bellissime foto, complimenti😊 Buon divertimento😘
  5. Kim:
    15 april 2018
    Mooi hoor al die foto's, zijn we er toch nog een beetje bij ;-)