Dag tien

11 april 2018

Ook deze morgen weer vroeg opgestaan en de bus van negen uur genomen om wederom naar Firenze te gaan. Wat wij vandaag zeker wilde gaan bezoeken was de Duomo, gisteren stond hij al het programma, maar rond de middag stond een grote rij mensen te wachten dus "hoopten" wij dat het nu, als we rond de klok van tienen er zouden zijn het wel zou mee vallen, nou echt niet,de rij was zelfs langer, dus inpassen dan maar en ondertussen foto's maken.
 Jos en Ineke, gingen, terwijl wij in de rij bleven staan, in die tussentijd andere gebouwen bekijken.
Het wachten viel gelukkig mee, na drie kwartier mochten wij naar binnen, de binnekant viel ons tegen wij hadden er meer van voorgesteld, wij hebben wel mooiere kerken gezien. Van buiten is de dome twintig keer mooier dan binnen.
Dan eerst maar een kop koffie om de tegenvaller weg te spoelen, wel staande aan de bar want dat scheelt in de prijs, nu een kopje cappucinno voor € 2,00, buiten op het terras € 5.00.
Na de koffie zijn we ieder onze eigen weg gegaan. Ank en mijn persoontje, wilden naar de Piazzale Michaelangelo, daar schijn je het mooiste uitzicht op de stad te hebben om foto;s te maken. Nou daar gingen we dan, had ik gisteren al een wandeling en een beklimming van de toren in de benen, nu moesten we er weer aan geloven, een flinke klim naar boven, maaaaaaar, het uitzicht vergoedde veel, inderdaad een schitterend uitzicht over Firenze.
Trouwens, wat mij opviel was dat veel lantaarnpalen in Firenze zijn voorzien van leeuwenpoten. De leeuw is een belangrijk simbool in Firenze.
Na de nodige foto's te hebben genomen zijn we verder omhoog gegaan naar de  "Monastero di San Miniato" een echt klooster wat nog dienst doet, want tijdens ons bezoek waren de  monniken nog aan het bidden.
Wat een mooie freco's aan de muur en wat een mooi plafond, wat een verschil met de duomo, helaas moesten we om een uur uit, want zij gingen sluiten, daarna hebben we het cimitero bezocht, ik was ontzettend benieuwd naar het graf van een jonge moeder, waarop een engel met gespreide vleugels prijkt. Precies tussen de vleugels door zie je de koepel van de Duomo. na enig zoeken heb ik het gevonden, toch wel iets bijzonders zo'n graf, iets waar je normaal aan voorbij loopt.
Eff tussendoor, om het graf te bezoeken, moest ik over een hekje van een meter hoog springen, zie ik na het maken van de foto's een jongeman met een ouder iemand in de rolstoel aankomen, en ik wijs hun erop dat het hek gesloten was en vroeg of ik kon assisteren, en wat denk je, die man stapt uit de rolstoel en als een jonge hinde sprong hij over het hek, ja ja.
Maar goed we gaan verder, na het bezoek aan het klooster en het kerkhof zijn wij weer naar beneden gegaan, Ank wees mij erop dat er bij bepaalde paleizen naast de deur een "dichtgemetseld" luikje aanwezig was,  waar in vroeger tijden door de eigenaar van het paleis via dat luikje wijn werd verkocht, dat omdat hij al het gewone volk niet in zijn paleis wilde hebben, maar wel een centje wilde bijverdienen.
Nog een weetje, niemand ziet hem, maar hij is er nog steeds, de een kilometer lange geheime gang, vanaf het Palazzo Vecchio, via de PonteVecchio naar het Palazzo Pitti.
De gang had op de Ponte Vecchio oorspronkelijk ronde raampjes, maar in 1941 liet Mussolini er grote viierkante ramen aanbrengen, ( zie foto) zodat hij vrij over de Arno kon uitkijken.
Na nog een ronde door het centrum gedaan te hebben zijn we met de bus van vijf uur weer teruggegaan naar de canping. Onderweg merkt Ank nog op dat haar "pootjes"gekrompen waren, op de heenweg kon ze nog bij de grons en zweefden ze erboven, maar al met al wasa het een mooie dag en zijn we vele foto's rijker, morgen een rustdag? wie weet, tot morgen.

01  02 03  04 05 06  07  08  09  11 12 13 14 16 15

1. Buurman Jaap:
    Schitterende foto’s, Theo!
  2. Jos en Joke:
    12 april 2018
    De beklimmingen waard, zulke mooie plekjes !
  3. Walter en Ria:
    12 april 2018
    Prachtige foto's van deze mooie stad. Het lijkt me een schitterende vakantie op deze manier. Het is een prachtig deel van Italië waar jullie nog heel veel kunnen bekijken.
    Heel veel plezier er mee, en we genieten van jullie verslagen en foto's.
    groetjes Ria & Walter
  4. Cobi: