Reisdag 06

17 september 2021 - Dossobuono, Italië

Vannacht hadden we een onweersbui gehad maar daar hadden we geen last van, beter 's nachts dan overdags want vandaag was het superweer een zonnetje en 27 graden. Vanmorgen na het ontbijt zijn we op de fiets gestapt naar Verona. Onderweg bij een mooi kerkje waar we langs kwamen even een kaarsje opgestoken voor Oma/Omi van der Linden die vandaag 100 jaar oud geworden zou zijn en een extra voor de familie in Portugal.

We kwamen Verona binnen bij de Porto Nuovo waar we uitkwamen op de Piazza Bra waar de Arena zich bevind. Het is op twee na grootste amfitheater van Italië. Het werd in 30 na christus gebouwd en diende voor het vermaak van het volk met bloederige gladiatorengevechten, nu worden er vooral opera’s opgevoerd. Het theater waren ze aan het restaureren, en daarom gingen we niet naar binnen.

Dan maar verder naar de Ponte Scaligero van het Castelvecchio, dat door de Duitsers werd gebombardeerd maar later door de Italianen weer steen voor steen is opgebouwd. Na hier enkele foto’s te hebben gemaakt zijn langs de rivier Adige naar de Basilica di San Zeno gefiets om die te bezichtigen. Het is volgens de beschrijving die wij bij de ingang ontvingen een van de mooiste Romaanse kerken gebouwd in de jaren 805 en 806 voor een gemeenschap van Benedictijner monniken. Na een uurtje door de basiliek gezworven te hebben zijn we de Adige bij Ponte Risorgimento overgestoken en zijn bij Ponte Romano met de funicolare van Castel San Pietro naar boven gegaan waar we een fantastisch uitzicht hadden over de oude stad. We zijn lopend naar beneden gegaan. Trouwens ook deze brug werd door de Duitsers verwoest en weer steen voor steen opgebouwd.

Weer op de fiets gestapt om de Complesso del Duomo te bezichtigen.

De kathedraal van Verona is een rooms-katholieke kathedraal gewijd aan de Heilige Maria, hij werd gebouwd in Romaanse stijl in 1187. Het is een bisschoppelijke zetel van het bisdom Verona. Na ook hier alle schilderingen bewonderd te hebben en de crypte te hebben bezocht zijn we wederom op de fiets gestapt om uit te komen op Piazza Erbe waar we de Torre dei Lamberti met de lift hebben bedwongen. Deze torre is gebouwd in 1172 en de originele hoogte was 37 meter maar van 1448 tot en met 1463 hebben ze er een stukje bovenop gezet zodat die nu 84 meter hoog is, ook van hieruit heb je een mooi uitzicht over Verona. Na de afdaling hebben we nog als toetje een ijsje genomen en zijn terug naar de camping gegaan, Als afsluiting van deze dag hebben we ‘s avonds in een pizzeria lekker gegeten en getroost op de honderdste verjaardag van Oma/omi

Al met al hebben wij alleen enkele hoogtepunten gezien. OM nog meer van Verona te zien zullen we nog een keer terug moeten komen/

Morgen gaan we naar Ravenna, a domani.

P.S dit zijn maar een paar foto's uit de velen die vandaag gemaakt zijn

IMG_4711

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Buurman Jaap:
    18 september 2021
    Pizza en toetje zien er verrukkelijk uit. En dat ijsje mag er ook wezen!