Reisdag 14

26 september 2021 - Nieuwegein, Nederland

Het is nu zondag dat we het verhaal kunnen plaatsen, gisteren hadden we geen internetverbinding, vandaar.

Vandaag zijn we om 9 uur op pad gegaan richting het zuiden, waarheen precies wisten we nog niet dat zien we onderweg wel, wat ik wel wist is dat we “echte” buffelmozzarella zouden gaan scoren, wij weten een boerderij waar ze buffelmozzarella maken en verkopen en als het goed was zouden we deze onderweg naar het zuiden passeren, dus op pad.

IMG_6421   IMG_6422 IMG_6445  IMG_6447

Bij het verlaten van de camping hebben we nog even a la prossima tegen het strand gezegd en begonnen gelijk aan een aantal beklimmingen richting Manfredonia, wat ook weer inhield dat we af en toe mooie vergezichten hadden. Bij Punta Rossa zagen we grote ringen in het water liggen waar vis in gekweekt wordt. Welke?? Vervolgens zijn we via, we deken 7 tunnels achter elkaar met een totale lengte van 15 km afgezakt richting Manfridonia. Het land werd hier vlakker en er werd hier volop groenten geteeld.

IMG_6484 IMG_6493  IMG_6501 IMG_6594

Op de snelweg kwamen we ook nog een combinatie tegen die een gedeelte van een windmolen vervoerde. Voor wat de wegen betreft hier in Italië er zitten nogal wat gaten en scheuren in de weg, we zijn blij dat we dit voorjaar nieuwe banden hebben laten plaatsen want ze hebben al wat te verduren gehad. Ook moet je niet raar opkijken dat je stil staat bij een stoplicht en dat men je “gewoon” inhaalt en door rood rijdt. We hebben het al meerdere keren gezegd ze worden hier geboren met een mobieltje in de hand. En we zien aan het afval langs de weg dat we ook zuidelijker geraken en niet te vergeten het in brand steken van het landbouwafval.

IMG_6539  IMG_6538  IMG_6540 IMG_6543

IMG_6544  IMG_6551  IMG_6555  IMG_6549

Maar goed onze truus wist niet goed waar de buffelmozarella te halen was en stuurde ons de verkeerde kant op. Het is maar goed dat we hier al meerdere keren zijn geweest dus zelf gevonden en diverse producten gekocht.

IMG_6583 IMG_6626  IMG_6646 IMG_6640

Op de S159 richting Margherita di Savoie kwamen we door het natuurgebied “De Saline” waar veel flamingo’s aan het foerageren waren. In Margherita di Savoie zijn we door het centrum gereden over een weg die was geplaveid met lavasteen wat nogal hobbelig om vervolgens door te rijden naar Andria. We waren onderweg naar Castel del Monte. Het is onbekend waarom Castel del Monte juist hier ligt op een 600 meter hoogte in “the middle of nowhere” Het is een achthoekig kasteel dat dominant uitkijkt over de vlakte bij Ruvo di Puglia. Het kasteel is weliswaar goed zichtbaar maar ligt te ver van de stad Andria om enig strategisch of praktisch nut te hebben. De toegangsweg naar het kasteel was afgesloten zodat we genoodzaakt waren om de berg te beklimmen om het kasteel te kunnen bekijken.

IMG_6656  IMG_6693 IMG_6720 IMG_6718

IMG_6729 IMG_6732 IMG_6749 IMG_6745

Hierna hebben we besloten om verder af te zakken om uiteindelijk uit te komen in de buurt van Alberobello op Area di Sosta Camper “Paridiso di Puglia Hier werden we hartelijk ontvangen door de eigenaar. Hij was zelfs zo vriendelijk om een kleedje voor de deur van de camper te leggen, waar maak je dat nog mee Na uitleg over het reilen en zeilen en een aantal praktisch tips aangaande de route die nog willen volgen richting het zuiden en met de mededeling dat er een feest in Alberobello is, besloten we om vanavond bij hem te gaan eten. Dat was geen verkeerde keuze, aan een speciaal gereserveerde tafel hebben we heerlijk gegeten en als afsluiting kregen we beide nog een glaasje huisgemaakte Limoncello.

20210925_201644  20210925_210011  20210925_210015  20210925_215241

1. Marike:
    26 september 2021
    Wat een indrukwekkende dieren, die buffels! Houden ze die alleen voor de melk of ook voor het vlees?
  2. Th. Augustinus:
    26 september 2021
    Volgens mij alleen voor de melk
  3. Anneke van der Niet:
    26 september 2021
    Het weer is lekker zo te zien😎 jullie hebben al veel mooie dingen gezien. Die buffel kijkt nou niet echt vriendelijk, ik had een straatje om gegaan🤣 het eten ziet er super lekker uit en natuuuuuurlijk Limoncello 🤣🤣proost
  4. Helga Van der lindenh:
    27 september 2021
    Jullie hebben alweer heel veel mooie plaatsen gezien zeg .Ook de eettafel Zag er erg lekker uit allemaal !!!
  5. Cobi Augustinus:
    Heb Ank het recept gevraagd
  6. Th. Augustinus:
    27 september 2021
    ik neem aan van de Limoncello, nou die van Ank zijn ook heerlijk, groetjes