Reisdag 4

13 september 2024 - Arnhem, Burgers Zoo, Nederland

20240913_10353320240913_10391620240913_103906

Vandaag zijn we op pad gegaan om de Basiliek van Maria Magdalena te bezoeken. Daar we het niet zeker wisten of het goed te doen was om op de fiets te gaan besloten we om die drie kilometer met de benenwagen te doen. In het begin ging het wel maar het was uiteindelijk een hele klim, volgens Ank een echte pelgrimstocht.

20240913_10553120240913_10550120240913_110040

De basiliek, bovenop de “eeuwige heuvel” is van romaanse bouwkunst. Een bijzonder verschijnsel wat al 8 eeuwen plaatsvindt is dat tussen 20 en 30 juni rond het middaguur op de vloer 9 lichtvlekken verschijnen, die van het ene eind naar het andere eind van het kerkschip een soort pad vormen.

Vézelay was eeuwenlang een belangrijke bestemming waar duizenden pelgrims, prinsen, koningen en keizers de relikwieën van Maria Magdalena kwamen vereren, voordat ze op bedevaart vertrokken naar Santiago de Compostella of begonnen aan een kruistocht.

Zowel de heuvel als de basiliek staan sinds 1979 op werelderfgoedlijst van UNESCO.

20240913_11124720240913_11133620240913_11132820240913_11132520240913_11144520240913_11140320240913_11293920240913_11283920240913_11232120240913_11225920240913_11215720240913_113009Hier gaan we crypte in waar de relikwieën van Maria Magdalena bevinden.

20240913_11323220240913_113430

20240913_11525020240913_11412420240913_11582620240913_12333920240913_17041220240913_17042720240913_170431

Dit zijn foto's van de hoofdingang met diverse timpanen.

20240913_170703een bijzonderheid is dat Augustinus, zie foto relikwie van Maria Magdalena, ook nog even ter sprake wordt gebracht.

20240913_141053

Bij terugkomst hebben we nog lekker van het zonnetje kunnen genieten.

Foto’s

7 Reacties

  1. Cobi:
    13 september 2024
    Weer wat geleerd .
  2. Albert:
    13 september 2024
    Heel mooi Ted
  3. Helga:
    13 september 2024
    Interessante en vermoeiende dag vandaag👋👋😘
  4. Anneke:
    13 september 2024
    Weer goed jullie best gedaan maarre…..tis wel vakantie hoor🤣🤣
  5. Jacqueline:
    14 september 2024
    Wat gaaf, even een vraagje. Maken jullie voordat jullie weggaan een planning, of gaan jullie op de bonnefooi? Ik kijk uit naar jullie volgende reisverhaal😉
  6. Th. Augustinus:
    14 september 2024
    Hallo Jacqueline, even antwoorden op jouw vraag, nee we hebben van te voren niets gepland, alleen dat we nu door Frankrijk gaan en natuurlijk naar Sicilië.
  7. Jeannette:
    14 september 2024
    Wat een mooie plek is dit!