Reisdag 4
13 september 2024 - Arnhem, Burgers Zoo, Nederland
Vandaag zijn we op pad gegaan om de Basiliek van Maria Magdalena te bezoeken. Daar we het niet zeker wisten of het goed te doen was om op de fiets te gaan besloten we om die drie kilometer met de benenwagen te doen. In het begin ging het wel maar het was uiteindelijk een hele klim, volgens Ank een echte pelgrimstocht.
De basiliek, bovenop de “eeuwige heuvel” is van romaanse bouwkunst. Een bijzonder verschijnsel wat al 8 eeuwen plaatsvindt is dat tussen 20 en 30 juni rond het middaguur op de vloer 9 lichtvlekken verschijnen, die van het ene eind naar het andere eind van het kerkschip een soort pad vormen.
Vézelay was eeuwenlang een belangrijke bestemming waar duizenden pelgrims, prinsen, koningen en keizers de relikwieën van Maria Magdalena kwamen vereren, voordat ze op bedevaart vertrokken naar Santiago de Compostella of begonnen aan een kruistocht.
Zowel de heuvel als de basiliek staan sinds 1979 op werelderfgoedlijst van UNESCO.











Hier gaan we crypte in waar de relikwieën van Maria Magdalena bevinden.
Dit zijn foto's van de hoofdingang met diverse timpanen.
een bijzonderheid is dat Augustinus, zie foto relikwie van Maria Magdalena, ook nog even ter sprake wordt gebracht.
Bij terugkomst hebben we nog lekker van het zonnetje kunnen genieten.
Foto’s
7 Reacties
-
Cobi:13 september 2024Weer wat geleerd .
-
Albert:13 september 2024Heel mooi Ted
-
Helga:13 september 2024Interessante en vermoeiende dag vandaag👋👋😘
-
Anneke:13 september 2024Weer goed jullie best gedaan maarre…..tis wel vakantie hoor🤣🤣
-
Jacqueline:14 september 2024Wat gaaf, even een vraagje. Maken jullie voordat jullie weggaan een planning, of gaan jullie op de bonnefooi? Ik kijk uit naar jullie volgende reisverhaal😉
-
Th. Augustinus:14 september 2024Hallo Jacqueline, even antwoorden op jouw vraag, nee we hebben van te voren niets gepland, alleen dat we nu door Frankrijk gaan en natuurlijk naar Sicilië.
-
Jeannette:14 september 2024Wat een mooie plek is dit!

















